Novo istraživanje pokazuje kako crte ličnosti pojedinca utječu do čak jedne trećine na vjerojatnost na to kako će ljudi usvojiti smjernice usmjerene na sprečavanje širenja COVID-19. Iz rezultata se dade zaključiti da bi vlade mogle koristiti različite poruke koje će ciljati na različite skupine osobnosti kako bi se povećala vjerojatnost pridržavanja pravila.
Kod savjesnijih ljudi je za 31% vjerojatnije da će slijediti smjernice vezane uz COVID-19. Također, kod ljudi koji su intelektualno znatiželjniji i otvoreniji za nova iskustva, vjerojatnost da slijede smjernice veća je za 19%, dok je kod onih koji cijene međusobnu suradnju vjerojatnost veća za 17%. Međutim, studija pokazuje da je za 7% manja vjerojatnost da će ekstrovertirane osobe slijediti pravila od introvertiranih osoba, osobito među muškarcima.
Nick Lee, profesor marketinga na poslovnoj školi Warwick i koautor studije kaže: „Tijekom posljednjih šest mjeseci, svijet je izgubio gotovo 950.000 života zbog epidemije COVID-19. Kao odgovor na to primijenjeni su ‘zatvaranje’ (lockdown) i razne druge politike. Nažalost, nije uvijek slučaj da pojedinci slijede te politike. „Način na koji ljudi reagiraju na savjete o tome kako spriječiti prijenos virusa može biti jednako važan kao i vladine akcije, ako ne važniji. Stoga vjerujemo da treba razmotriti različite osobine ličnosti kod ljudi kako bi se potaknulo učinkovitije poštivanje smjernica za ublažavanje COVID-19.“
Istraživači su koristili podatke iz uzorka od 8 548 ljudi i ispitivali su kako je “velikih pet” faktora ličnosti – ekstraverzija, ugodnost, savjesnost, emocionalna stabilnost i intelekt povezano s odgovorom na COVID-19 smjernice.
Profesor Lee kaže: “Ovo istraživanje ima mnogo potencijalnih primjena. Primjerice, zemlje se još uvijek trude razviti učinkovite načine traženja kontakata. Naša otkrića sugeriraju da bi vlade mogle usmjeriti napore na skupine ljudi za koje je manje vjerojatno da imaju crte ličnosti koje ih potiču da se pridržavaju smjernica za ublažavanje COVID-19, kao što je na primjer savjesnost.“
“Jedan od sasvim izvedivih načina korištenja naših rezultata jest slanje kratkih upitnika pomoću društvenih mreža, poput Facebooka ili Twittera, i pomoću njih prilagoditi alternativne poruke različitim skupinama osobnosti.”
“Drugi je način kroz kategorizaciju zanimanja. Na primjer, istraživanja su otkrila da poduzetnici imaju tendenciju imati visoku razinu savjesnosti. Stoga bi vlade mogle slati različite poruke različitim profesionalnim skupinama i time povećati vjerojatnost da se pridržavaju smjernica.”
Izvornik: Nofal AM, Cacciotti G, Lee N. Who complies with COVID-19 transmission mitigation behavioral guidelines? PLoS One. 2020 Oct 8;15(10):e0240396.
Prevela: Tamara Sabo, dr.med.