Novo istraživanje Pacifičkog instituta za istraživanje i evaluaciju iz SAD-a otkriva da je prijavljena izloženost mladih marketingu duhanskih proizvoda povezana sa zajedničkom uporabom duhana i kanabisa.

Kako bi došli do ovih rezultata, istraživači su ispitivali svakodnevne lokacije mladih, njihove obrasce putovanja i njihovu izloženost maloprodajnom marketingu duhanskih proizvoda kako bi saznali kako ti čimbenici pridonose uporabi pojedinačnoj i zajedničkoj uporabi duhana i kanabisa među mladima.

Stotinjak ispitanika u dobi od 16 do 20 godina obavilo je 1060 dnevnih procjena. Koristeći pametne telefone s GPS-om i za to predviđenom aplikacijom, ispitanici su svakodnevno ispunjavali kratke anketne upitnike, a koordinate lokacije dobivale su se u intervalima od jedne minute. Kako bi zabilježili marketinške podatke, posjećivana su prodajna mjesta duhanskih proizvoda u istraživanim gradovima. Adrese prodajnih mjesta duhanskih proizvoda i GPS koordinate lokacije s telefona mladih su geokodirane. Mjesta na kojima su mladi svakodnevno provodili svoje vrijeme pretvorena su spajanjem uzastopnih lokacijskih točaka u poliliniju, koja je zatim bila ublažena i prekrivena lokacijama prodajnih mjesta za duhanske proizvode.

Mjere:

Broj prodajnih mjesta s otvorenim marketingom duhanskih proizvoda unutar 50 metara od prostora za aktivnosti i vrijeme u kojem su ispitanici bili unutar 50 metara od tih prodajnih mjesta svaki dan.

Ispitanici su također izvještavali jesu li svakodnevno vidjeli reklame za duhanske proizvode u svom susjedstvu, školi, radnom mjestu i bilo gdje drugdje.

Ispitanici su izvještavali koliko su vremena svakodnevno putovali različitim načinima prijevoza, s roditeljima/starateljima i s prijateljima.

Ispitanici su izvještavali o svakodnevnoj uporabi duhana i kanabisa.

Rezultati istraživanja:

Uočena izloženost marketingu duhanskih proizvoda bila je povezana sa zajedničkom uporabom duhana i kanabisa određenog dana.

Povezanost između percipirane izloženosti marketingu duhanskih proizvoda i njihovoj uporabi češća je među mladima koji su više hodali/vozili bicikl/klizali.

Vodeća autorica dr. Sharon Lipperman-Kreda kaže da “ova studija naglašava važnost politika i intervencija koje se bave izloženošću mladih ljudi i percepcijom izloženosti marketingu duhanskih proizvoda na prodajnom mjestu u širem okruženju kako bi se smanjila pojedinačna i zajednička uporaba duhana i kanabisa”.

 

Izvornik: Lipperman-Kreda S, Islam S, Wharton K, i sur. Youth tobacco and cannabis use and co-use: Associations with daily exposure to tobacco marketing within activity spaces and by travel patterns. Addict Behav. 2021 Nov 27;126:107202.

Preveo: dr. sc. Ivan Ćelić, dr. med.

Skip to content